Motosiklet dünyasında viraj kabiliyeti ve yatış açıları her zaman büyük bir merak konusu olmuştur. Özellikle profesyonel yarışlarda pilotların akıl almaz yatış açılarına tanıklık ederiz. Peki, bir motosikletle virajda 65 derece gibi iddialı bir açıya yatmak mümkün müdür? Bu sorunun cevabı, motosikletin türüne, lastiklere, yol koşullarına ve en önemlisi sürücünün yeteneğine bağlı olarak değişmektedir.
Profesyonel motosiklet yarışlarının zirvesi olan MotoGP'de 65 derecelik yatış açıları sadece mümkün olmakla kalmıyor, aynı zamanda yarışların olağan bir parçası haline gelmiş durumda. Hatta, rekortmen pilotların bu sınırları daha da zorladığı biliniyor. Örneğin, ünlü MotoGP pilotu Marc Márquez'in bir virajda motosikletini kurtarırken anlık olarak 70 derecelik bir yatış açısına ulaştığı kaydedilmiştir. Bu tür ekstrem açılar, özel olarak tasarlanmış yarış motosikletleri, en üst düzey teknolojiye sahip lastikler ve pilotların insanüstü yetenekleri sayesinde mümkün olmaktadır. Bu seviyedeki motosikletlerin aerodinamik yapısı, süspansiyon sistemleri ve lastiklerinin kimyasal bileşimi, bu derecelerde bile maksimum tutunmayı sağlayacak şekilde geliştirilmiştir.
Cadde Motosikletlerinde Durum Farklı
Pistlerin aksine, günlük hayatta kullandığımız cadde motosikletleri için 65 derecelik bir yatış açısı neredeyse imkansızdır ve son derece tehlikelidir. Asfalta yapışırsınız hocam yapmayın :) Cadde motosikletlerinin ve lastiklerinin tasarımları, yol koşullarının değişkenliği ve sürücülerin tecrübe seviyesi bu tür ekstrem açılara izin vermez. Genel olarak cadde motosikletlerinin maksimum yatış açıları şu şekilde sınıflandırılabilir:
Yatış Açısını Sınırlayan Fiziksel Etmenler ve Anneler
Bir motosikletin virajda güvenli bir şekilde dönebilmesi, merkezkaç kuvveti ile lastiklerin yol tutuşu arasındaki hassas dengeye bağlıdır. Ve tabi ki Annelerimizin ''Etme Kuzum" diye engelleyici cümleleriyle de mümkün olmamaktadır!